نقش شهرداران در توسعه زون‌های نوآوری

دسته بندی مقالات
برچسب های محبوب
کتاب ” پیشرفت موج جدید از رقابت‌پذیری شهری: نقش شهرداران در توسعه زون‌های نوآوری”

 

امروزه، نوآوری و گستره نفوذ آن چه در معنای رشد زیرساخت‌های فناورانه و چه در معنای توسعه ایده‌های خلاقانه کاربردی در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی یکی از ارکان اصلی مدیریت و توسعه شهری محسوب می‌گردد. همچنین تراکم بسیار زیاد جمعیتی و جریان‌های متنوع اقتصادی، مالی و فراهنگی-اجتماعی وابسته به طبقه خلاق در مکان‌های عمومی و فضاهای شهری، سبب ارتقا جایگاه مفهوم نوآوری از منظر عمومی شده است. به طوریکه تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی بدون در نظر گرفتن مفهوم نوآوری و جایگاه گروه‌ها و تیم‌های فعال در زمینه نوآوری شهری تقریبا غیر ممکن می‌نماید. از این رو طی دهه اخیر، مفهوم نوآوری و کشف جایگاه آن در مطالعات شهری و مدیریت شهری یکی از زمینه‌های مورد توجه پژوهشگران و خبرگان بوده است.

از جمله پژوهش‌های ارزشمند صورت گرفته، راهنمای منتشر شده برای شهرداران به منظور توسعه زون‌های نوآوری شهری بوده است. این راهنما که توسط موسسه بروکینگز انتشار یافته، پیرامون این پرسش کلیدی که “چگونه شهرهای امریکااز طریق توسعه زون‌های نوآوری می‌توانند سطح رقابت‌پذیری خود را ارتقا دهند و قوی‌تر شوند” مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی را ارائه می‌نماید.

این مجموعه بسیار کاربردی توسط تیم پژوهشگران مرکز پژوهش‌های استودیو نوآوری شهری شتابدهنده ماموت و تحت نظارت علمی سینا عطایی، پژوهشگر ارشد در حوزه نوآوری شهری، در سال ۲۰۲۲ به زبان فارسی ترجمه و نسخه دیجیتال آن برای استفاده عموم به صورت رایگان منتشر شده است. براساس آموخته‌های این راهنمای کاربردی، استودیو نوآوری شهری ماموت پروژه پژوهشی را در زمینه تدوین سازوکار تصمیم‌سازی و چارچوب برنامه‌ریزی شهری مبتنی بر مفهوم نوآوری شهری و مکان‌سازی (نمونه موردی بندر تاریخی کنگ) تعریف نموده است.

متجرمان:
Sina Ataee
Sadaf Rasteh Moghadam
Farzaneh Abedian Aval

SAME
ARTICLES
مقالات مشابه

مقالات/آموزش

“عدالــت ترمیمــی” بــه عنــوان رویکــردی نوآورانه بــرای عدالــت کیفــری، بــا هــدف تحکیــم پیوندهــا و تقویــت انســجام اجتماعــی در جوامــع مطــرح شــده اســت.

مقالات/آموزش

ارتقا کارآفرینی طـی حداقـل دو دهـه اخیـر، بخشـی از بسـیاری از راهبردهـای ارتقـا کارآفرینـی توسـعه اقتصـادی شـهر و کشـور بـوده اسـت. ایـن راهبردهـا بـه طـور عمـده در قالـب مقـاالت دانشـگاهی و اخیـرا بـه کمـک تجربـه کارآفرینـان موفـق، نشـر یافتـه انـد.

مقالات/آموزش

امروزه، نوآوری و گستره نفوذ آن چه در معنای رشد زیرساخت‌های فناورانه و چه در معنای توسعه ایده‌های خلاقانه کاربردی در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی یکی از ارکان اصلی مدیریت و توسعه شهری محسوب می‌گردد.

آموزشی/پژوهش اجتماعی

توسعه مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد و نوپای محلی از جمله زمینه های اقتصادی است که در طی چندین سال اخیر در متن برنامه های دولتها بوده است، اما شواهد و قراین نشان می دهد توفیق چندانی در این زمینه به دست نیامده و فعل “توسعه یافتن” یا “توسعه دادن” صرف نشده است.
برای اطلاع از نشر آخرین مقالات، فرم زیر را پرکنید
دپارتمان ها

ایران:مشهد، بلوار هفت تیر، برج آرمیتاژ

ایران: +۹۸ ۹۰۱۰۹۰۱۶۱۱

آمریکای شمالی:کانادا، شهر برن بی، خیابان University، پلاک 9060

آمریکای شمالی: : +۱ (۶۰۴) ۹۰۶ ۱۹۹۲

اروپا:پرتغال، شهر آویرو، خیابان Jaime Cortesão، پلاک 2